Vadszeder lekvár


Lassan itt az ideje a az erdei szederlekvár készítésének. Nekem ezzel a bejegyzéssel könnyű dolgom van, mert fotóalanynak elég sok tavalyi vadszeder lekvárom maradt. Bár az üvegeken nem az áll, hogy vad (akkor még nem gondoltam rá hogy fotóalanyok lesznek), de tényleg a közeli erdőszélekről és a vágásokban felnőtt szederbokrokról származnak. Szederlekvárt készíteni nagyon könnyű, ha aki gyűjti, tisztán, kocsány és levél nélkül hozza haza a gyümölcsöt. Megmosni is inkább csak azért kell, hogy a szemekre tapadt levél és virágdarabkákat lemossuk.


Nálunk igény a magnélküliség, így botmixerrel átdolgoztam, majd feltettem főni. Több részletben készült, van amelyikbe citromfüvet és/vagy reszelt citromhéjat is tettem ízesítésnek, de ezek nélkül is isteni. Amikor összeforrt, lekapcsoltam a lángot, és lefedve hagytam állni, mert közben magában is némileg tovább fő, majd átpasszíroztam. A lekvárba csak mag nélkül a gyümölcshús került, amit  visszatettem főni, közben édesítettem, majd egy rövid főzés után üvegekbe töltöttem. Szépen besűrűsödött, mert a szeder pektintartalma elég magas, és a gyümölcshéjban és a magokban található pektin belefőtt még passzírozás előtt. Készítettem darabos szederlekvárt is, mégpedig úgy, hogy a passzírozás után keletkező pépbe egész szedret tettem, kb. egyharmad mennyiségben. Ezzel főztem tovább addig, míg átforrósodtak az egész szedrek, de még nem estek szét. Én így szeretem a legjobban, de minden formában jöhet.



A kipasszírozott maradék sem veszett kárba, hogy mi lett vele arról hamarosan.


Megjegyzések

  1. Elmegyek, megtekintem a vadszedrest:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ..remélem szép duci fekete szemektől roskadoznak majd!

      Törlés
  2. Nagyon guszta lett,és finom is biztosan! El is kanalaznék most egy kis üvegre valót belőle:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Böbe! Neked is csak azt írhatom, hogy a tavalyi már elkelt az ideiből tudnék küldeni. (Nem értem a technika lelkivilágát, sokszor nem jelenik meg a válasz kommentem, most pedig lehet, hogy kétszer is meg fog?)

      Törlés
  3. Nekem is jó lenne egy két ilyen szép üveg szederlekvár:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát szívesen főzök Neked is az idei termésből, a tavalyi már elkelt!

      Törlés
  4. Hű én is szeretem és teszek el, csak a kertiből:)
    Nem is tudom, hol tudnék lekvárnyit szedni, a vadból.
    Nagyon finom lehet, kíváncsi vagyok (lennék) van-e jelentősebb ízbeli különbség...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a kertit nem ismerem, így nem tudom van-e különbség.

      Törlés
  5. A szederből készűlt pálinkára vagy likőrre kíváncsi lennék.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsánat most vettem észre. Hát mi nagyon egyszerűen készítjük, de csak ágyasat. Jóféle kész pálinkába jó pár hónapra beleteszünk egész szedreket. Ha likőr, akkor hasonló az eljárás csak még édesített hígítást kap, vagyis víz, cukor plusz az ágyas pálinka. Gyorsított, ha a szeder kifacsart levét a pálinkát vagy valamilyen íztelen alkoholkészítményt (tisztaszesz, vodka) keverünk össze és édesítünk vagy még ízestünk. Én (bio) citromhéj ízét szeretem még benne, ezért azt is lehet beletenni és vaníliát. Ebbe gyógynövény keserű íze nem kell, így más nem kell bele. De mindenki saját szája ízére keveri. Barátnőm a szedret cukorral elkeverve érleli, majd mikor már szinte az egész folyik, akkor ad hozzá alkoholt.

      Törlés
  6. Kedves Erdőkóstoló!

    Ma este találtam meg a blogodat, mivel rákerestem a vadszeder hatásaira. Ennek oka, hogy a mai napon szedtem a réten vadszedret. Olyan nagy élmény volt, pedig már két éve minden nyáron szedek bőven, amióta kiköltöztünk a városból a kertvárosba, a közeli dombok lábához. Városi emberként először szokatlan volt a természet "vadsága", de mára nagyon megszoktam és megszerettem. Amióta esszük a réti szedret, és a réti mirabolánból (cseresznyeszilva)készített lekvárokat, illetve isszuk a szörpöket, nemigen voltunk betegek télen. Rájöttem, hogy az érintetlen természetben nőtt szeder és egyéb gyümölcs más, mint az, amit én a boltban vettem...és a "vadságuk" a javamra vált. Az egészségünk sokkal jobb, és már nem érzem azt a fura hiányérzetet a szervezetemben, amit régen mindig éreztem, hiába ettem többféle gyümölcsöt nyáron. És leszedni külön öröm számomra. Még azt sem bánom, hogy a bokor szúr, mert tanulom a türelmet szedés közben. Olyan, mint egy lelki nyugtatókúra. Köszönöm az ötletet, hogy főzzünk belőle finom lekvárt, elmentem az oldaladat, azt hiszem, gyakran visszanézek majd.

    Üdvözöllek:

    Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Andrea! Örülök, hogy sikerült vad finomságokat főznöd, és örülök, hogy ezt meg is írtad. Idén, úgy látom szépen érik a szeder, kapott elég csapadékot, én is tervezem, hogy szedek lekvárnak a hétvégén. üdv.: szintén Andrea

      Törlés
    2. Kedves Andrea!

      Névrokonok vagyunk? De jó! :) Felmerült bennünk egy kérdés: mivel passzíroztad át a lekvárt, esetleg szitával? Köszönöm a válaszodat előre is, és jó hétvégét, örömteli szederszedést kívánok Neked! (Ma délután szedtem pár kiló mirabolánt egy közeli fáról, mi is éppen most főzzük be.)

      Andrea

      Törlés
    3. három különböző méretű szűrőm van a paradicsom-passzírozóhoz, ami a legkisebben lyukún is átmegy, azt egy nagyobb szűrőkanálon szoktam átmasszírozni egy kanállal, de előtte áttekerem a paradicsompasszírozó legkisebb lyukú szűrőjén, és ott már sok mag és héj is fennakad, így a szűrőkanalas procedúra már könnyebb valamivel.

      Törlés
    4. Köszönöm szépen! Andrea

      Törlés
  7. Kedves erdokostolo!
    Eloszor foztem erdei szeder lekvart par napja. Nagyon hig maradt,mit ronthattam el?
    Nem forraltam fel csak atmelegitettem mielott paradicsom paszirozon atnyomtam es ujra fozni kezdtem csak a levet. Tovabb kellett volna fozni, hogy surubb legyen? Ize finom.

    Ma ujabb adagot foztem, mar maggal, hogy surubb lekvart kaphassak, mint nehany napja,de keseru lett. Folyamatosan kevertem, nem vettem eszre, hogy lekapta volna az aljat. A mag hosszas fozesetol lenne? Nem egett, inkabb fanyar, keseru ize van. Ez mar palinkanak sem jo? Sajnalnek kionteni 15 liternyit.
    Varom mielobbi valaszat, mert a szeder folyamatosan erik.
    Koszonom: egy varosbol falura koltozott lany.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megoldodott! Egy amerikai oldalon irtak, hogy szodabikarbonaval lehet semlegesiteni es bevalt. Hatha masnak is segit. Kicsit szomoru vagyok, hogy magyarul senki nem keszit reszletes videokat, nagy segitseg lenne!

      Törlés
    2. Nekem eddig nem volt ilyen kellemtelen tapasztalatom sem mag nélküli sem magos szederlekvárral. Az erdei szamócák lekvárjában a mag tényleg keserít, ezt én is tapasztaltam. A szódabikarbónáról meg eddig azt tudtam, hogy a savasságot csökkenti a keserűség csökkentése nekem új, de jó hír, köszi!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések