Csipke-, kökény-, vadalmaecet és társaik - Vadgyümölcs-ecetek készítése házilag

Régen szinte mindenhol házilag készült az ecet, és szinte mindenféle gyümölcsöt felhasználtak ehhez, de leginkább a vadalmát és a vadkörtét. Voltak olyan települések is melyek ecetkészítésre specializálódtak, házaló ecetárusaik árulták a különféle eceteket. Aztán a nagyüzemi ecetgyártás kiszorította a házit. Pedig nagyon finomak a házilag készített ecetek, és még annál is finomabbak a házi vadgyümölcs-ecetek. Már nem először írom, hogy ezek aromásabbak a termesztett gyümölcsöknél, szerintem. Készítettem is bőven, többfélét. Hígítva, italként is lehet őket inni, annyira finomak, és valószínűleg fogom is így fogyasztani többségüket, mert a citromléhez hasonlóan egészségesek. Persze salátákhoz és más ételek savanyításához is jók lesznek.



Készítésük egyszerű, csak gyümölcs, cukor (vagy méz vagy elhagyható, különösen, ha magas cukortartalmú a gyümölcs), víz, meleg idő és némi, napi kevergetés mellett, várakozás kell hozzá. A gyümölcsöket apróra vágva, a puhábbakat kissé megtörve, jó félig töltöttem egy-egy befőttes üveget. Volt háromliteres, egyliteres és ötliteres is. Majd feltöltöttem felforralt, majd langyosra lehűlt vízzel annyira, hogy maradjon hely az erjedő, habzó anyagnak is, tehát nem teljesen tele. Majd literenként legalább két evőkanál cukrot adtam hozzájuk. Amelyiknek cukortartalmát kevesebbnek gondoltam, mint pl. a csipkéét, ahhoz 4 kanállal is tettem. Magasabb cukortartalommal erősebb ecetet kapunk. Az üvegeket tüllhálóval lekötöttem (fontos a levegőzés) és meleg helyre tettem. Én éjszakára sem vittem be, csak letakartam, mert túl sok volt, de ajánlott éjszakára is melegre tenni őket, mert a hidegben leáll az erjedés.


Készítettem vadalma-, vadkörte-, csipkebogyó-, áfonya-, kökény-, szilva-, szeder- és fügeecetet is. Mindegyiknél elég gyorsan megindult az erjedés, először alkoholos, majd ecetes. Amikor a forrás megállt, már nem habzott, nem pezsgett, letisztult és megkóstolva is ecet volt, késznek nyilvánítottam őket. Többszörös rétegű tüllhálón, többször leszűrtem. Végül egy, ha szükséges több ülepítés után, az üledékmentes, tiszta levet üvegekbe töltöttem.   

Értékelésük:
Mindegyik más ízű, benne van a gyümölcs aromája, illata és gyönyörű színük lett. Mindegyik különleges. Nálam a sorrend: vadalma, áfonya-kökény, vadkörte, füge és a többi. Mindegyik bőven veri a bolti eceteket, bár persze egyik sem annyira erős. Ha valaki erősebbre szeretné készíteni, akkor leszűrés után ismét adjon a léhez cukrot, literenként 2-3 kanállal, és erjessze újra. 


Tippek: 
1. Minden hulladék (de nem penészes) gyümölcsből lehet készíteni ecetet. Én az aszalásnál visszamaradt csutkákat, a vadalmavízből és vadkörtecsűgörből leszűrt gyümölcsöt, és a túlérett gyümölcsöket is felhasználtam. 
2. Először celofánnal kötöttem le az üvegeket, hátha még forrdogálnak, nehogy robbanás legyen belőle. Ha még forr, a celofán kipúposodik. Ilyenkor érdemes visszaönteni a befőttesbe és melegre tenni ismét. 
3. Ecetkészítésről itt is, ami egy régi szakácskönyvből lehet stílusa alapján, de a forrást nem adják meg. Itt olvastam, hogyan tartósíthatók a házi ecetek. A csak nyakáig töltött palackokat szintén nyakukig vízbe állítva, fél órát forraljuk, majd a vízben hagyjuk kihűlni. Ezzel persze minden élő anyag és vitamin elvész az ecetből. (2015-ös kiegészítés: most már több éves tapasztalatom, hogy az ecet nem romlik meg tartósítás nélkül sem, így én élvezem inkább az élő ecet előnyeit!)
4. Ugyanitt olvastam, hogy fagyasztásos technikával is lehet erősebb ecetet elkülöníteni a házi ecetünkből.
5. Egészen nagy mennyiségben tölgyfa hordóban javasolt ecetet érlelni. Kis mennyiségben a befőttes üveg alkalmas. Fém, mázas  vagy műanyag nem jó, hátha kiold valamit az ecet ezekből. 
6. Ahol kemény a víz és túl klóros, ott érdemes forralt, majd lehűtött vizet használni, vagy persze akinek van, szűrt vizet.
7. Az előforduló aggályos "virágosodásról": Ha előfordul, én egyszerűen leszedem a fehér virágosodott felső lepedéket, és hagyom tovább erjedni. A virágosodás tapasztalatom szerint eltűnik, mert az ecetsav bacik nem hagyják jobban kifejlődni.
8. Kocsonyás réteg kialakulása nem hiba, az az ecetsav baktériumok ágya, azt leszűrve, másik készülő ecetbe téve belőle, az ecet erjedését gyorsabban indíthatjuk be. A szűrt ecetben képződő üledék sem gond, az is természetes, újra kell szűrni és kész.



Vadnövényes, fűszeres ecetek:
Medvehagymás és vadsnidlinges ecet








Megjegyzések

  1. De szépek:) Hogy te miket tudsz:) Na valamelyiket én is ki kell próbáljam:) Bár lehet már csak kökényt találok. Találtam egy szép galagonya bokrot, mit tudsz ajánlani ahhoz? Jó húsos galagonyák vannak rajta, az is jó lenne ecetnek?

    VálaszTörlés
  2. Hát akkor kívánságodra, legközelebb, az előkészített bejegyzések közül, jöjjön egy galagonyás.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jók, olyan színesek, mint az ősz!
    ( Most megyek és megvizsgálom a kb. 1,5-2 hónapja eltett szederecetet, na meg a régebben eltett eperecetet, tudod említettem, hogy kísérletezem, de hát Neked nem is kell kísérletezni, Neked megy mint a karikacsapás:)))

    Hagytam üzenetet a lev.szappannál:)

    VálaszTörlés
  4. Minden elismerésem. Legalább volt segítség a szedésben? Tanulmányokat folytattam az ecet készítésről, de itt megállt a dolog, túl munkásnak ítéltem:). Még lehet, nekifutok legalább az almaecetnek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem érdemes nekifutnod. Az egészből a leghosszadalmasabb a leszűrés volt. Tehát nem bonyolult a művelet. Meleg kell hozzá ez az, ami most gond, mert kint már nem elég, bent még nem elég. Most a gondot a sok muslinca is jelenti, amik ellepik a még a rátett tüllhálót is.

      Törlés
  5. "Fosóka szilva"?? Ez igazi név, vagy csak becenév?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tamás! Jogos a kérdés, ki is javítottam, mert nem voltam túl precíz, hogy csak tájnéven adtam meg a fajt. Felénk fosóka szilva a cseresznyeszilva vagy mirabolán szilva. Korábban már írtam is erről a szilváról itt blogon, sok felhasználási ötlettel.

      Törlés
  6. Almaecetet én nem cukorral, hanem mézzel szoktam készíteni, ajánlom mindenkinek, nagyon finom . nem kell sok! :-)

    VálaszTörlés
  7. Kedves Mindenki!
    Hello, én almaecetet szoktam csinálni almahéjjal és csutkával, az én receptem szerint két kg almához 2 liter víz és 20 dkg cukor kell. Én szeretném teljesen elhagyni, ezt a nyomorult finomított cukrot.
    Arra gondoltam hogy régen mikor nem létezett, akkor sem tettek bele.
    És hát a pálinkához sem fontos (szilvára gondolok) sem a víz sem a cukor, hiszen mint tudjuk, az alkoholból lesz később az ecet.
    Szóval arra gondoltam mi lenne ha víz és cukor nélkül csinálnám, 100% gyümölcsből. Szerintetek?

    VálaszTörlés
  8. Kedves Mindenki!
    Hello, én almaecetet szoktam csinálni almahéjjal és csutkával, az én receptem szerint két kg almához 2 liter víz és 20 dkg cukor kell. Én szeretném teljesen elhagyni, ezt a nyomorult finomított cukrot.
    Arra gondoltam hogy régen mikor nem létezett, akkor sem tettek bele.
    És hát a pálinkához sem fontos (szilvára gondolok) sem a víz sem a cukor, hiszen mint tudjuk, az alkoholból lesz később az ecet.
    Szóval arra gondoltam mi lenne ha víz és cukor nélkül csinálnám, 100% gyümölcsből. Szerintetek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet mézet is tenni, és ha van valamennyi cukortartalma a gyümölcsnek, akkor természetesen cukor hozzáadás nélkül is lehet készíteni.

      Törlés
  9. Szerinted bodzabogyóból is lehetne ecetet készíteni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Meg kell próbálni! Cukortartalma van, biztosan lehet.

      Törlés
  10. szia, homoktövisből is érdemes hozzálátni?

    VálaszTörlés
  11. Sziasztok! Idén, az aszály ellenére, csodás birskörte - és naspolya termésünk ígérkezik. A birsből sajtot a sok cukor miatt biztos nem készítek, a kompótot utálom. A naspolyától undorodom, így mindkettő esetében az ecet lett a befutó. Szerintetek hogy álljak neki? Szeretnék birs és naspolya ecetet is készíteni, de még sosem csináltam... egy pontos technológiai leírás (recept, lépésről lépésre) sokat segítene. Előre is köszönök minden segítséget.

    VálaszTörlés
  12. Köszönöm! 💖✨
    Szeretném megkérdezni:
    Ha áfonyából 🫐 készítek ecetet, akkor ketté vágjam az áfonya szemeket, vagy maradjanak inkább egészben?

    VálaszTörlés
  13. Kedves Andrea, szőlőből próbáltam, de megpenészedett, mielőtt igazán pezsegni kezdett volna. Mit csinálhattam rosszul? Juli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Naponta fel kell rázni, megkeverni, hogy lé alatt legyen minden. Biztos, hogy penész? Fehér hártyaszerű kham-élesztő réteg ki szokott tenyészni, de az könnyen leszedhető, leszűrhető, és eltűnik.

      Törlés
    2. Igen, biztosan penész volt. Megpróbáltam újra, még jobban vigyáztam, hogy ne lógjanak ki a szemek a léből. Az eredmény: két üveg megint penészes lett, egy nem. Mindegy, örülök, hogy legalább egy sikerült :) Juli

      Törlés
  14. Említed, hogy a virágosodást (kahm?) le szoktad szedni róla, ha előfordul. Ezt hogy csinálod? Evőkanállal? Én amikor megpróbálom lekanalazni a tetejéről, összetöredezik és mindig marad rajta egy csomó. Ettől még mondjuk jó alatta az ecet, csak gondoltam hátha van erre valami tuti módszer.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. igen, kanállal, vagy, ha már nincs benne a gyümölcs, akkor leszűröm egy sűrű anyagon át.

      Törlés
    2. Á, köszönöm, a leszűrés ilyen célzattal még nem jutott eszembe, de ezt fogom tenni!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések