Kökényes-birses-diós pite zabpehellyel

Még van tavalyi kökénylekvárom, amit a közeli új lekvár reményében már nem érdemes tartogatnom. Valamint éppen birsalma sajt készítésébe fogtam, így volt elég sok birsalma pépem is. Persze mindkettő frissen is elkészíthető. Mindenesetre a süti ötlete ezeknek köszönhető. Így háromszínű gyümölcsös-diós pitét készítettem.



Pite tészta:
(38 x 23 cm-es tepsibe)

50 dkg liszt
2 kanál méz vagy 6 dkg cukor + 1 cs. vaníliás cukor vagy csepp vanília aroma
6 dkg zsír vagy vaj
fél csomag sütőpor
1 citrom reszelt héja + pici citromlé
tejföl kb. 3-4 kanál, annyi hogy jól összeálló, gyúrható, nyújtható, nem ragacsos tésztánk legyen

a fentieket összegyúrom, míg a töltelék készül, hűtőbe teszem

Töltelékek:

1. Birsalma töltelék
Birslekvár vagy friss birsalma pép kb. fél liter. 6-8 birsalmát megtisztítva, cukormentes vízben feltettem főni, nagyobb darabokban. Amikor megfőtt, a levet leszűrtem (a felesleges lé finom ital). A birsalma darabokat apróra vágtam, majd annyi főzőlé visszaöntésével pépesítettem, amennyivel már boldogult az anyaggal a botmixer, de minél kevesebb lé visszatöltése a cél. Lágy zabpelyhet és búzadarát kevertem a pépbe, ami sülés közben megdagad és felszívja a leveket (2-2 evőkanállal, kb.) mézzel édesítettem (cukorral is lehet), pici reszelt citromhéj is jót tehet. Állni hagytam egy fél órát.

2. Kökényes töltelék
Kökénylekvár (kb. fél liter) vagy friss kökénypép (kökényt nagyon kevés vízben felteszem főni, majd át kell passzírozni (a magok csonthéja ne törjön össze, mert mérgező és keserű a belsejük). Szintén 2-2 kanál lágy zabpehely + búzadara (+ 2 kanál méz, ha natúr kökénypépünk van) keverékével igyekeztem a sülés közben keletkező leveket felitatni.

3. Diós töltelék
Darált dió (kb. fél kg) és kevés birsalmapép/lekvár + 1 ek. kanál búzadara, méz/cukor keverékéből kenhetően sűrű anyagot kell kevernünk.


A tésztát két részre osztva sütőpapírral bélelt tepsibe nyújtottam. Betettem az alsó tésztát, majd ráterítettem a diós tölteléket, aztán a kökényeset, végül a birsalmásat (nem lesznek vastagok nyersen, de sülés közben a zabpehely és búzadara megdagadásával vastagabbra nőnek). Végül rányújtottam a felső tésztaréteget, de rácsozni is lehet. Én tojással már nem kentem le, de tojássárgával le lehet kenni a tetejét, fényesebb lesz. Majd villával végig szurkáltam a felső tésztát, hogy a gőz ki tudjon jönni.


Mutatós és finom is lett. Sikert aratott, már azért is, mert nem volt darabos a gyümölcs, amit gyerekeim nem igen díjaznak. Náluk még a reszelt alma is darabosnak számít. Nem édesítettem túlzottan, ezért inkább pikánsan savanykás-édes süti lett.

Tipp: Lágy zabpehely azért jobb, mint a normál, mert az nem érezhető, nem vehető észre a végeredményben. A normál zabpehely is megpuhul persze, de kiérezhető darabkák maradnak, amit rágni kell.)



"

Megjegyzések

  1. Tudod mit, ez nagyon hasonló lehet a flódnihoz ízében... Ki fogom próbálni! Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bevallom a flódnit nem ismertem, de most megnéztem. Tényleg hasonló, az is finom lehet. Ki fogom próbálni azt is.

      Törlés
  2. UHH, ez csodálatosan néz ki! Kérnék egy szeletet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán örülök, ez Tőled különösen jól esik! Küldöm.

      Törlés
  3. Én is szeretném megkóstolni:) azt hiszem kökénylekvárt még nem ettem vagy igen? nem hiszem, hogy nem emlékeznék rá:)
    Nagyon gusztusos, igazi "egyszerű" őszi különlegesség:) és nagyon szép képek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Amúgy ez tényleg egyszerű, lehet hogy bonyolultan írtam le? Kökény pedig szinte mindenhol van, szerintem érdemes próbálkozni vele!

      Törlés
  4. Jaj, nagyon tetszik nekem ez a süti:) Már kóstoltam kökénylekvárt, nekem ízlett nagyon, sajna itt még nem láttam a környéken. Nem is láttam ezt a kiírást, de még van idő, megnézem, nagyon érdekes téma:) Szép hétvégét Nektek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Neked is szép hétvégét! Kíváncsian várom mit alkotsz az erdőből a VKF-re.

      Törlés
  5. Hát csodaszép a sütid:) Nagyon ízlene nekem, bár kökénylekvárt még sosem ettem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Kati! Itt az ideje kipróbálnod a kökénylekvárt! Egyszerű elkészíteni.

      Törlés
  6. Gyönyörű sütit sütöttél, annyira szépek a színei! :) Meg persze nem mellesleg biztosan nagyon jó az íze is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Hankka, örülök, ha tetszik! nálunk már közkívánatra sül a második adag.

      Törlés
  7. Csodás ez a süti! Éppen birsalmás sütiket keresek, mert kaptunk egy kosár birsalmát, s süti is kell készüljön belőle:-) Bár kökénylekvárom nincs, de biztosan másféle is megteszi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Gerdi! A sütikészítés mesterétől ez igazán jól esik! És természetesen más lekvár is jó.

      Törlés
  8. Nagyon szép süti és biztosan nagyon finom is!Mi a Mátrában lakunk,s imádunk túrázni,rendszeresen járjuk az erdőt.Még nem mertem kökényt szedni,de majd legközelebb,mert a lekvár isteni lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Kriszta! Ha tudod próbáld ki a kökénylekvárt és más módon is a kökényt, mert egészséges is amellett, hogy finom! (Bocs, csak most vettem észre ezt a hozzászólást)

      Törlés
  9. Szia! Megcsináltam a sütit a recepted alapján, nagyon finom lett :) A kökénylekvárral egybekötve kicsit hosszúra nyúlt így a nap, de megérte; nem tudom, mikor fogtam volna hozzá újra, ha nem most még melegében, szó szerint, hehe. Kökénylekvárt is most csináltam először. A passzírozás eddig elriasztott. De annyira azért nem volt szörnyű, mint a csipke alapján képzeltem.
    A süti receptjén birs hiányában változtattam, a DM-ben vettem almaszószt, és azzal készült, és a diós részt egyszerűen rászórtam a tésztára, külön a grízt, a diót, aztán megcsorgattam mézzel.
    A végeredményről itt van kép a bejegyzés végén:
    http://bozogoo.blogspot.hu/2013/11/kokenylekvar-es-kokenyes-suti.html
    üdv!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, és Örülök, jártam a blogodon várjuk a többi gomba receptet és egyéb írást!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések