2012. december 19., szerda

Erdei gombasavanyú - Gombatartósítás I.

Az ősszel többször tettem el gombasavanyúságot, természetesen erdei gombákból, vegyesen és egy-egy fajból külön-külön is. Eddig nem volt időm erről, itt beszámolni. Most tapasztalataimat írom le, de az őszi gombaszezon zárultával ez inkább már csak a jövőre hasznosulhat az erdei gombákat kedvelőknél. 


A gombákat megtisztítottam, feldaraboltam, majd sós vízben főztem. A legtöbb gombafaj igen rövid idő alatt megpuhult az ősziek közül, a kivétel a késői laskagomba volt, amire hosszabb főzési időt kell szánni, 20 percet legalább, de ha öregebb, több is lehet. Több gombafaj eleve 25-30 perc hőkezelést igényel, ezt is betartottam (pl. gyűrűs tuskógomba, sárga gévagomba). Féltem, hogy a törékenyebb, vízzel teltebb gombák (pl. lilatönkű pereszke, fenyőrizike, lila pereszke), szétesnek főzés közben, vagyis szétfőzöm őket, de ez nem történt meg. Ezek csak összeestek, és így egy nagy rakomány gomba is sokszor elfért egy literes üvegben. Kezdetben fajonként külön főztem a gombákat, aztán a laskát kivéve már egyben, mert a többinek kb. egyforma volt a főzési ideje, kb. 10 perc, de mint írtam, kicsit tovább főzve sem lett bajuk.  

később már nagyobb gyakorlattal rögtön a befőttes üvegben is készítettem sós és savanyú lében is, úgy mint itt

Gombasavanyúság többféle gombából. Előtérben szárított erdei gomba

Miközben a gombák főttek elkészítettem a fűszeres levet is, saccolva mennyi is kell majd. A saccolás nem igen sikerült, mert különböző mértékben estek össze gombák, de a megmaradt levet eltettem későbbre.

Fűszerek a lében: fokhagyma, egész bors, koriander, mustármag, babérlevél, só, cukor, ecet (chili).
A fűszereket vízben előzetesen felfőztem, elég sokat, hogy intenzív legyen az íze, de nem igen méregettem, csak kóstolgattam. A kellemesen élvezhetőnél fűszeresebb levet főztem, főképp sósabbat és ecetesebbet, hiszen még a gombákat is át kell járják az ízek. Sajnos szokásomhoz híven pontos receptúrát nem tudok adni, csak bíztatok mindenkit, bátram kísérletezzen, mert nagyon finom lett (az legalábbis amit már megkóstoltam). Lehet enni szendvicsen, hidegen vagy melegszendvics-krémbe keverve, salátaként, akár  vágott savanyúsággal is keverve (sőt így együtt is el lehet tenni). De akár tovább is főzhető, pl. egy gombás tejfölös, savanykás raguban.   












4 megjegyzés:

  1. De jó:) Egyszer majd én is készítek ilyet:) Olyan jól mutatnak az üvegben, s milyen finom lehet:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kata, igazán köszönöm! Próbáld ki, ha szereted a gombát megéri!

      Törlés
  2. Nagyon szeretem a gombát, ezek a gombasavanyúságok mennyeiek lehetnek! Nagyon sajnálom, hogy nem ismerem a gombákat, leszedni nem merném őket, a környéken pedig sajnos nem találtam még árusítóhelyre...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zsuzska, nem kell félni az erdei gombáktól, csak óvatosnak kell lenni, és ha az alaptudást megszerzed felismerésükhöz, akkor tudsz gyűjteni, de persze akkor is kell egy gombaszakellenőr, aki ellenőrzi. Én nem hagynám ki, annyira más íze van minden gombának. Pl. egy szagfűgomba, egy vargánya nem is hasonlítható a termesztett csiperkéhez.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...