Sóskaborbolya lekvár és zselé

A sóskaborbolya csodás színű, erősen festő, finom és vitaminban gazdag gyümölcs. Magas a pektintartalma, ezért jól zselésedik önmagában is. Sajnos elég rendesen el van látva tüskékkel is.
További sóskaborbolyás finomságok ide kattintva olvashatók.
A sóskaborbolya nálunk nem gyakori, de kertekben és vadon is előfordul azért. Egykor, régen frissen és aszalva is egyaránt fogyasztották, mostanra viszont szinte teljesen eltűnt a hazai asztalokról. Mag nélküli termeszetett változatát - sajnos nem hazait, de aszalva is megvásárolhatjuk. A sóskaborbolyát a közel-keleti, de különösen a perzsa konyha használja sokoldalúan sós ételekhez is. Ünnepi fogásaik között szerepel például a sáfránnyal fűszerezett és színezett, borbolyával ízesített rizs- vagy kuszkuszétel, amelyet vagy önállóan, vagy hússal is fogyasztanak.
A sóskaborbolya (Berberis vulgaris) decemberre a legfinomabb. A cserje lombhullató, így decemberre már levél nélkül díszlenek a kb. 1 cm hosszú, három milliméter széles, élénkpiros termések a tüskés bokrokon. Felénk, a Mecsekben nem él vadon, de az ország északi felében érdemes vadon is keresni, bár őszintén szólva, nem tudom mennyire gyakori. Meleg, délies hegyoldalak erdeiben él. Persze sokkal egyszerűbb a telepítettet leszüretelni. A kertekben színes levelű díszborbolyák is vannak, más fajok, termésük keserű lehet, ami jelzés, de általában azok fogyaszthatóságáról keveset lehet tudni. Aszalva vásárolható is.
Fontos: A sóskaborbolya termése ehető, bár van olyan forrás, ami mértékletes fogyasztásra figyelmeztet. Kérge viszont mérgező!


 Sóskaborbolyáról a Wikipedieán. A kertekben színes levelű díszborbolyák is vannak, más fajok, termésük keserű lehet, ami jelzés, de általában azok fogyaszthatóságáról keveset lehet tudni.

Fontos: A sóskaborbolya termése ehető, bár van olyan forrás, ami mértékletes fogyasztásra figyelmeztet. Kérge viszont mérgező!



A lekvár elkészítése nem bonyolult, mert ha már lebogyóztuk a termést, a munka szinte meg is van. A leszemezett terméseket alaposan megmostam, annyi birs főzőlével (lefagyasztottam birsfőzéskor, de víz is jó, sőt még jobb az almalé) kiegészítve, amivel botmixelni lehetett "folyadékosítottam" a gyümölcsöket, majd néhány citromkarikával kiegészítve feltettem főni. (a még biztosabb zselésedés érdekében főztem bele bele almamagházakat is, mert annak is magas a pektintartalma) Forrás után, rövid idővel átpasszíroztam. Majd édesítve (de édesítve is savanykás lekvár lesz) újraforraltam, kicsit még sűrítettem, majd steril üvegekbe töltve, lezárva dunsztba tettem. Egyik kis üvegbe, ami nem telt meg, negyedbe vágott meyer citromkarikákat és egész sóskaborbolya terméseket is tettem. Szépek lettek.


 

Megjegyzések

  1. Remélem, indítasz egy játékot, ahol a nyeremények között szerepel egy üvegecske:) Mindig lenyűgöz, hogy képes vagy ilyen piszmogós lekvárokat készíteni, így ismét megemelem a kalapom:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Krinsz, Köszönöm! Sajnos ezek az üvegek már nem biztos, hogy játszani tudnak, de talán egy következő széria!

      Törlés
  2. Én eddig nem is hallottam erről a sóskaborbolyáról, de dicsérem a türelmed, ha ilyen körülményes elkészíteni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kati, Neked is köszönöm! Hát kétszer is megnéztem a Fölszállott a páva azon hétvégi adását, mikor készült, mire lebogyóztam a vásárolt sóskaborbolyát, és még szedtem is hozzá. De végül is megérte. A többi már nem körülményes.

      Törlés
  3. Válaszok
    1. Kedves Márta, Ha lenne hová tennem én is vennék.

      Törlés
  4. Felénk sok van, de eddig nem tudtam micsoda, és nem győztem az unokáimat óvni, hogy meg ne kóstolják!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hátha biztosan ez a faj, akkor lehet kóstolgatni, mert egészséges.

      Törlés
  5. Hát a te kamrádban szívesen megpakolnám a kosaradat, ez is nagyon különleges és isteni íze lehet. Sajnos erre nem sok Berberist láttam, pedig itt is meghonosodott, talán csak felénk nincs.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, én is szívesen mennék hozzád egy-egy csodá menüre, édességre! Remélem találsz előbb-utóbb Berberist is, és meg tudod kóstolni!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések