Cseresznyeszilva-szósz ketchuposan avagy "fosókachup"

fosókaszilva, vagy más néven lotyóka vagy cseresznyeszilva igen gyakori úton-útfélen, parkokban, erdőkben, sokfelé. Sárga, piros, sőt néha ilyen sötétlila  színben is gyűjthető. Lekvárt, szörpöt és fűszeres szószt olyan szilvaketchup-szerűt készítettem belőle. A grúzok tkemali szósza itt vagy itt picit másképp, ebből a  gyümölcsből készül, de annak fűszerezése kicsit idegen nekem, ezért inkább a ketchup ízvilága felé közelítve készítettem. Előny, hogy savanyítani nem kell, mert ez a gyümölcs elég savas.


Nagyon finom lett. Ami kimaradt az üvegből, az azonnal elfogyott. Készítek még. Szinte jobb, mint paradicsomból.


A gyümölcsöt mosás után, egész pici vizet alá téve, egészben, magozás nélkül átpároltam annyira, hogy a gyümölcs megpuhult, de még egészben maradt. Közben levet is engedett, így az átpárolt gyümölcsöt leszűrtem, a levet alaposan lecsepegtetve, majd átpasszíroztam, a magokat és a gyümölcshéjat kidobtam.

Fűszerek fél liter gyümölcspéphez:
1 közepes fej vöröshagyma, 4-5 gerezd fokhagyma (ezeket apróra vágva, egy kanálnyi olajban üvegesre pirítottam) és erre tettem az átpasszírozott gyümölcspépet

Száraz fűszerek őrölve:
só, és édesítésnek ki mit szeret, ízlés szerint
1 mokkáskanál szurokfű,
1 mokkáskanál bazsalikom
1 mokkáskanál köménymag
fél mokkáskanál őrölt feketebors
fél mokkáskanál szegfűszeg
pár csipet római kömény, de aki szereti több is lehet
2 babérlevél és 1 rúd fahéj (ezeket kivettem a végén)
pár csepp csilicsepp (ízlés szerint, de el is maradhat)
ezeket alaposan összefőztem, addig, míg a hagyma krémesre főtt  
a vége felé egy jó nagy csokor apróra vágott friss és többféle bazsalikomlevelet adtam még hozzá, és egy fél citrom héját reszeltem bele, savanyítani nem kellett. 
Végül botmixerrel kémesítettem, forrón üvegbe töltve dunsztba tettem. 



A vadnövény- és gombagyűjtés etikája, törvényei, szabályai: itt

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések