Fűszeres pitypangméz, kicsit másképp

Csak jóindulattal nevezhető méznek ez cukorszirup, de sokak által kedvelt és legalább gyógynövényes. 
   
Fűszeres pitypangméz

Az ötlet Mária Trebené. Egészség Isten patikájából c. könyvében szerepel a pitypangméz receptje. Én egy kicsit módosítottam.

Egy másfél literes kis vödröt teleszedtem pitypang virággal. Tiszta helyen szedtem, a gyűjtés előtti napon eső is volt. Így nem mostam meg a virágokat, hogy a virágport ne mossam ki belőlük. 
A virágok kb. felét egy nagy lábasba tettem, leöntöttem annyi vízzel, ami ellepte őket. Elkezdtem melegíteni, közben a virágok kicsit összeestek, ezután belepakoltam a többi virágot is. (Az volt célom, hogy minél kevesebb vizet kelljen hozzátennem, hogy utána minél kevesebbet kelljen elpárologtatnom). Hozzátettem 1 biocitrom levét, majd a héját is felkarikázva. Amikor elkezdett gyöngyözni, lekapcsoltam alatta a lángot. Ezután hozzáadtam egy jó nagy csokornyi összekötött, frissen kihajtott citromfüvet, és egy csomag citrom fűszerport is. Kb. 1 óra állás után a citromfüvet és a citromkarikákat kivettem. Néha megkeverve, kb. összesen három órát hagytam állni. Kicsit kesernyés, citromos ízű lé keletkezett. Leszűrtem a virágokat (Lemértem a levet, alig egy liter volt). Majd a levet egy széles fenekű lábasban (hogy minél nagyobb legyen a párolgási felület) a lehetséges legkisebb lángon elkezdtem párologtatni. Nem forrt, még csak nem is gyöngyözött.  Órákon át párolgott. Majd amikor kb. harmada elpárolgott, hozzátettem 1 kg-nyi kristálycukrot, és ismét feltettem melegíteni. Amíg a cukor olvadt, kevergettem, majd tovább pároltam, de már sűrűn kevergetni is kellett. Ha kezdett forrni, gyorsan lekapcsoltam alatta a lángot, és állni hagytam, majd ismét melegítés. Ezt sűrűn megismételve, végül úgy döntöttem, jó lesz. Forrón üvegekbe töltöttem, két kis befőttes üveg tele lett, forrón lezártam. A maradék fél üvegnyihez, amikor kicsit már hűlt, kb. harmadnyi, sűrű mézet tettem, hogy egy kicsit igazi méz is legyen.
Nagyon finom lett, és mire kihűlt, egészen sűrű, sötét "mézet" kaptam mindhárom üvegben.  

Korábban a pitypangmézről itt írtam.

Pongyola pitypang vagy gyermekláncfű
Pitypangvirágok

Megjegyzések

  1. Ilyen az egészséges életmód, mindig be kell áldozni valamit:) Szerintem működne mézzel is. Emlékeim szerint negyven egynehány foknál van az enzimhalál. Ha alacsonyabb hőmérsékleten kerül bele a méz elvben megőrizheti az enzim és vitamin tartalmát. Az tény, hogy a sterilitás megszűnik, de a méz antibakteriális hatású, így elvben nem lehet gond. Persze, ha az ember/csaláéd kevés cukrot fogyaszt nem biztos, hogy kell erőlködni a mézes verzión:)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Krinsz! A tisztán mézes pitypamgmézet úgy készíteném, hogy a jól bepárolt pitypangos léhez tennék kevés mézet, ezt tovább párolva készülne el egy szirup amiben töményen benne van a piytpang. Majd ha kihült, akkor tenném hozzá a többi mézet.

    VálaszTörlés
  3. Szia! Mézbe keverve mi történne a virágokkal?

    VálaszTörlés
  4. Én évek óta fruktózzal készítem, és diabetikus mézként használom. Nagyon finom.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések