Citromos bodzavirágzselé és bodzavirágszörp tartósítómentesen

Bodzavirágszörpöt készítettem, úgy, ahogy sokan ismerik, de annyi bodzavirággal, amennyivel csak tudtam, hogy jó tömény legyen, hiszen ez szörp lesz, és télen hígítani fogjuk három-négyszeresére. A szörp egy részéből, azt kevésbé édesítve, pedig zselét is készítettem.

Két db öt literes befőttes üveget jó háromnegyedig raktam bodzavirággal (minél kevesebb zöld részt), 4-4 citromot felkarikáztam és hozzátettem még 50-50 g citromsavat, vagy annak megfelelő citromlevet (kóstolni kell !), majd az üvegeket feltöltöttem vízzel. 1-2 napig hideg helyen áztattam. Majd kivettem belőle a citromkarikákat, és leszűrtem a virágokat is. A leszűrt levet szétosztva szörpnek és zselének ízlés szerint édesíthetjük ízlés szerinti édesítővel cukorral vagy mással. 

A szörpnek töménynek kell lennie, ezért annak édességét úgy állítottam be, hogy három négyszeresére hígítva legyen majd finom, ha kell még citromlével savanyítható. A szörpöket kb. fél órát gyöngyözve melegítettem, majd steril üvegekbe töltve, lezárva, dunsztba tettem őket, száraz vagy vizes dunszt is jó.  
A zselének szánt léhez az áztatott citromkarikák javát, plusz még egy friss citromot is apróra vágva hozzátettem, majd puhára főztem őket a lében. Botmixerrel pépesítettem a citromokat, majd zselésítettem a bodzás-citromos sűrűbb levet. Zselésítés lehetséges pektinnel, zselatinnal, agar-agarral a csomagolásukon található folyadék / zselésítő arányban. Ha bizonytalan vagyok, mennyire lesz zselés,  (lehet sűrű, de cseppenős állagúra vagy vághatóan keményre is zselésíteni) akkor valamivel kevesebbet adok a zselésítőből, mint az ajánlott és hagyom kihűlni, mielőtt üvegbe tölteném. Ha kihűlés után megfelelő az állaga, akkor újra felfőzöm és azután teszem üvegekbe. Még forrón, csírátlanított, csavaros üvegekbe töltöm, majd száraz dunsztba teszem. 

Az illatos, kicsit savanykás, leheletnyit kesernyés, nem túl édes íz éppen tökéletes. Finom lesz sütikhez, lekvár helyett kenyérre.  

Citromos bodzavirágzselé nyírfacukorral
(xilittel) és sztíviával (Stevia)  édesítve
tartósítómenetesen.

Bodzavirágszörp
Karamellás bodzaszörp - Babette-főz- blogon. Én így még nem próbáltam, biztosan finom.

Böbe hársfavirágszörpöt készítetett  hasonló módon karamellás indítással. Már én is nagyon várom a hársakat, de felénk még nem láttam virágozni. A kislevelű hárs (Tilia cordata) és a nagylevelű hárs (T. plathyphyllos) virága jó erre célra és teának is, az ezüsthárs nem.

Sztívia vagy tisztességesebb magyar nevén Jázminpakóca (Stevia rebaudiana) édesítő növényről
itt a Wikipédián bővebben.


Megjegyzések

  1. Szörp nálunk is igen nagy kedvenc! Bodzavirágzselét viszont még nem csináltam,de biztos fini,kipróbálnám:)

    VálaszTörlés
  2. Most kezdett vitrágozni a bodza, már nagyon várom. A zselédet ki fogom próbálni mindenképpen. Csak gondban vagyok a szörppel, hogy miben is tároljam, mert nekem csak befőttes üvegeim vannak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én ma raktam el télre a harmadik adag viragszörpöt. Ebből 8 liter bodza, és 4 liter akác. A bodza egy része nekem is befőttes üvegbe került, mert elfogyott a hosszú nyakú üvegem. És még ezután jön a pitypangméz és zselé, a harsfavirág szörp, meg a rózsa szörp és zselé. Mivel ennyi hosszú nyakú üveget tutira nem tudok összeszedni, nekem befőttes üvegben lesznek idén is. Szépen sorakoznak majd a befőttek, és lekvárok feletti polcon :)

      Törlés
  3. Korábban próbálkoztam a stiviával, de nem tudtam megszokni az ízét:( Gondolom, Te is amiatt kombinálod, hogy édesítsen is de még ne jőjjön elő a mellékíze. Meg fogom próbálni így használni.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Erdőkostoló mi az a stabark amivel zselésitetted a szörpöt? És ha jól értettem a zseléhez is leszűrted a virágokat ugye?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Stabark: növényi alapú zselésítő, nekem jó tapasztalataim vannak vele, nagyon gazdaságos, és nincs büdős zselatin íze, szaga. hasonlóan finomabb az agaragar, de az keményebb darabosabb, "törékeny" "üvegszerű" de szép áttetsző zselét ad, ez kicsit opálosabb lesz, és kenhetőbb. Bioboltokba kapható "Natura" termék.
      itt is még róla
      http://www.joegeszseget.hu/?178,stabark-novenyi-zselesito-por-50g
      http://okostojas.blog.hu/2008/06/01/zselatin_helyett

      http://dulmina.blogspot.hu/2010/08/bodzadzsem-szilvaval-es-stabark-vegan.html

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések