Galagonyalekvár

Már javában érik a galagonya, legalábbis a pécsi vásárcsarnokban többen is, és nagyobb mennyiségben árulják. Bár azt tartják jobb, ha megcsípte a dér, de lehet már szedni, mert ez a gyümölcs akkor jó, ha két ujjunk között szét tudjuk nyomni, puha a húsa. Az első fagyok idejére pedig akár le is potyoghat. Ára 800 Ft/ kg. Mindig megérdeklődöm, hogy mihez ajánlják az árusok, vagy mihez viszik a vevők. Szinte mindenki teának ajánlja, és veszi a termést. Hallottam még, hogy van, aki vörösborba teszi a termést, 1-2 hétre  beáztatva, és így a kellemest a hasznossal élvezi a kettős "vörös" és piros gyógyhatást. Talán kevesebben tudják, hogy egykor ínséges idők fontos lisztpótlója is volt a galagonya kicsit lisztes állagú termése. 


Talán a legkevésbé ismert, hogy galagonyából is érdemes lekvárt készíteni. Nem mondom, hogy nagyon gazdaságos a munka és a lekvár arányát tekintve, de megéri, hiszen a galagonyalekvár finom, és szív- és érrendszerre ható gyógyhatása is jótékony. Lekvárt, zselét és gyümölcssajtot is lehet belőle készíteni. Mindennek az első lépése a termés gyűjtése. Szép, nagy, húsosabb terméseket kellene gyűjteni. Én, amikor alkalmam van leszedem, és a fagyasztóban tárolom a kisebb adagokat. Amikor összegyűlt egy akkora adag, hogy érdemes vele bíbelődni, akkor nekiállok, de akár egész télen is állhat a fagyasztóban. 
    

A lekvárfőzés: 
A bogyókat annyi vízben, amennyi éppen ellepi, felteszem főni. A piros színt a galagonya héjából kevés citromsav vagy citromlé hozzáadásával varázsolhatjuk elő, tehát a főzővízbe citromsavat kell tenni, ami a barnulást is megakadályozza, de óvatosan, nehogy nagyon savanyúvá legyen. 
Amikor megpuhultak a termések, akkor jön a neheze. A főtt galagonyát kézzel átnyomkodva, átkevergetve leszedhető a gyümölcshús a magokról, majd át kell passzírozni, akár kétszer is. Akinek profibb passzírozója van biztosan jobban boldogul. Én paradicsompasszírozó legnagyobb lyukú szűrőjét használva szoktam először, majd másodszor egy közepes lyukú szűrővel passzírozni. Másodszorra az apró törmelékek és a kisebb magok is kiszűrhetők. 
Újabban kézzel kevergetve passzírozom a galagonyát, mert így nem tömődik el a szűrő a nagy magoktól. 
Ha kész a gyümölcspép, akkor ízlés szerint cukrozva, készre főzzük a lekvárt, de már nem kell sokáig, mert elég sűrű, csak amíg alaposan átforrósodik lekvár. Én tartósító nélkül,  tisztán dolgozva, steril, forró üvegekbe töltöm, új, szintén kiforralt tetőkkel lezárva. Van, amit celofánnal lefedve teszek el. Ezek az idő során maguktól elveszítve víztartalmukat, gyümölcssajttá válnak. De készíthető belőle gyümölcssajt is.  
Természetesen más gyümölccsel is érdemes keverni, almával, vadalmával, kökénnyel csipkebogyóval zselnicemeggyel, madárberkenyével, házi berkenyével, húsos sommal.


Tipp: Ha a galagonyát nem vízben, hanem almalében vagy meggylében (én a meggybefőtt leöntött levében, vagy a magozott meggy elrakásakor visszamaradó lében is próbáltam, amit nyáron lefagyasztottam) tesszük fel, egészen különleges ízeket kaphatunk. Érdemes kipróbálni és összehozni a nyár és az ősz terméseit és ízeit.

nekem a vadgyümölcsökhöz bevált passzírozó típus ilyesmi, több méretű szűrővel, de nem a márka lényeg, hanem a forma.

Óvatosság: A galagonya a szívre- és az érrendszerünkre ható gyógynövény, ennek megfelelően fogyasszuk! Gyerekeknek pedig éppen ezért igen mértékkel vagy nem ajánlott fogyasztása. Ritka esetben okozhat hirtelen vérnyomás-esést, ájulást, allergiás reakciókat.




galagonyás süti

Képek a piacról:

Megjegyzések

  1. Én csipkebogyóra tippeltem volna elsőre...másodikra is.

    VálaszTörlés
  2. Láttam itt is, hétvégén készülök szedni, mondjuk csak pár üvegre valót:) Egyszer kóstoltam galagonya lekvárt az egyetemen, több mással egyetemben, mondjuk nem volt valami finom, de hátha ez a fagyasztásos dolog beválik:)Bár nem hinném, hogy nagy mennyiséget fogok szedni. A vörös áfonya is kesernyés, érezni a lekvárban is, amit főztem, de nekem ízlik:)
    Nem vennéd le ezt a szóellenőrzést? Nagyon kiakasztó, már háromszor próbáltam beírni, köszi:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bár csak itt is lenne vörös áfonya. Remélem a galagonya ízlik majd. Nekem nincs szóellenőrzés, ha magamhoz írok. Én is szoktam máshol mérgelődni máshol. És még örültem is hogy nálam nincs. Ha megtudom hogyan kell levenni, leveszem.

      Törlés
  3. Ismét megemelem a kalapom:)Számomra elképesztő, és csodállak, hogy képes vagy ennyit dolgozni ilyen izékékkel:). Visszanéztem, mert nem emlékeztem rá pontosan, bocsánat, hogy mi volt az előző, ami lenyűgözött - medvehagyma kapri. Sajna én nem vagyok ilyen hős, nagyon erős külső motiváció kellene ahhoz, hogy ilyenhez hozzáfogjak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm kalapemelést! Az úgy van, hogyha kijutok az erdőbe, és mondjuk egyedül vagyok, akkor (amellet, hogy félek kicsit) borzasztó jól érzem magam, kikapcsolok. Ilyenkor szívesen gyűjtögetek, élvezem a természet rezzenéseit. Figyelem a madarakat, más állatokat. Nem teher a kis bogyók szedegetése. Néha ez csak fél óra (közel van ez erdő), de soha nem jövök haza üres kézzel, akarom mondani kosárral. Azt nem árulom el, hogy szerintem az ország egyik legjobb galagonyása van a közelünkben. A többi már nem akkora időigény. Tavaly kétszer főztem galagonyát nagyobb adagban. Idén még nem, a fotón tavalyi üveg van.

      Törlés
    2. Ha kimegyek az erdőre, szintén így vagyok, gyakran találni valami kóstolni valót. A természetnek csodálatos értékeit egymagamban jobban átélem, van, hogy vigyázni kell. Itt medvék is járnak, de ettől még finomak a gyümölcsök.

      Törlés
    3. Medvék erre nincsenek, de volt már hogy megijedtem vaddisznótól, őzbaktól. És igen néha olyat is láthat az ember egyedül, amit nagyobb csapatban nem. Láttam már rókát, szarvasbébit és kis őzet is megbújni a magas fűben, vakondot éppen lenyelő siklót, csapat kis csíkos malacot, mókust és sokféle madarat.

      Törlés
  4. De jó, már hoztad is a receptet nekem:)Akkor megdézsmálom a fát amit láttam, mert itt úgyse szedi le senki:) Csak előbb hétvégén kukoricaszedés, suőlőszüret, tehát majd azután remélhetőleg. És le a kalapot előtted:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Újrakezdem: Köszönöm Neked is! A galagonya megvár! Jó szüretelést!

      Törlés
  5. Az utóbbi időben ritkábban jutok el hozzád, de azért olvaslak! Így utólag gratulálok a Goldenblogos helyezéshez!
    Galagonyát mi is szedtünk, teának. Közben a gyerekeim jócskán kóstolgattak is belőle, nem gondoltam volna, hogy nem ajánlott. Miért? Hogy lekvárt lehet belőle főzni, eszembe sem jutott volna, de ki is hagyom, míg van kiadósabb gyümölcs a láthatáron:-) Csipkelekváron töröm a fejecskémet, de sehogy se fog összejönni rá az idő. Mondjuk az sem sokkal kiadósabb, de annyira szeretjük...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Le is vetted a szóellenőrzést, én is köszönöm, mert előfordult, hogy többszöri próbálkozás után feladtam a megjegyzés elküldését.

      Törlés
    2. Köszönöm Gerdi! Szerintem nem árt az egyszer kétszeri galagonya kóstolgatás a gyerekeknek, legalábbis az enyémeknek nem ártott. Gyógynövény használatot óvatosságból, általában nem ajánlanak gyerekeknek. Úgy tudom 10-12 éves kórtól ajánlják. A galagonya pedig szintén szív érrendszeri hatása miatt nem ajánlott gyerekeknek.
      A galagonya lekvár főzését ajánlom almával keverve. Több lesz de mégis kicsit galagonya.

      Törlés
    3. A szóellenőrzést már levettem volna, ha tudom, hogy van nálam, jó hogy megtudtam.

      Törlés
    4. Köszönöm a választ! Enyémek 10 és 14 évesek, így fogyaszthatják. Persze nem ettek sokat belőle, ezek után nem is fognak:-)
      A szóellenőrzéssel én is úgy jártam, mint Te, nem tudtam róla. Vicuska szólt rám, hogy nagyon bosszantó, akkor kerestem meg, hol is lehet ki-bekapcsolni.

      Törlés
  6. Gratulálok a munkádhoz, Isten Áldjon. Épp ma szedtem egy átlagos kosárnyit. Ezt megpucoltam és most a bajsza jönne. Ez egyenként szemelve hosszú, lassú, folyamatos munka. Kinek milyen ötlete van a szilárd, szúrós részecskék mentesítéteséhez a gyümölcspüré számára?
    Értem a paradicsom passzírozó bejegyzést, csupán szeretném a haját is a lekvárban tudni. Valami gyérebb passzírozóra gondolnék.

    A legjobbakat kívánom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a gratulációt. Én nem tudok jobbat a paradicsompasszírozónál. Bajszánál a kis száracskára gondolsz? Az csak kézzel egyenként megy. Tegnap én is tisztogattam de jól megy pl. tv-nézés közben, úgy nem annyira unalmas. De ez a kis száracska engem nem szokott zavarni, nem megy a lekvárba. Más a csipkebogyó, ott, a belső szúrós szőröket, szitán átpasszírozva kell kiszedni.

      Törlés
  7. Én kökényből főztem lekvárt, és a passzírozás után a magokat , valamint a fennmaradó szárazanyagot vízzel átmostam, leszűrtem, így kökényitalom is lett, amiből nagyon finom üdítőt tudok készíteni további hígítással. A lekvár is nagyon finom.

    VálaszTörlés
  8. Vsn nagytermesu galagonyam, nekem nem jott be a lekvarja, igen savanykas. Viszont a mexikoi galagonyabol nsgyon finomat lehet fozni!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszönöm! nem ismerem a mexikóit, de majd utána nézek.

      Törlés
  9. Csipkebpt a multheten főztem, de a galagonya meg nem, ha találok még kiprobalom

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos van ilyen év. Tavaly még bőven lehetett szedni ilyenkor is. Van év, hogy egyáltalán nem terem, mint idén felénk is, van év, hogy terem, de gyorsan lepotyog és ilyenkorra már nincs, és van olyan is, mint a tavalyi, hogy bőven termett és sokáig fenn is maradt.

      Törlés
  10. Botmixer...
    Én azzal szoktam a megfőtt bogyókat pépesíteni, utána szűröm. Kicsit kopog a mag de nem tesz kárt a mixerben tapasztalatom szerint. Sokkal egyszerűbb úgy kinyerni a húsát. Talán picit több víz kell bele, úgyhogy a pektinnel lehet készülni.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések